Informatiebericht stikstof 13 november 2020
23/11/2020Informatiebericht stikstof (2/2021)
01/02/2021Brief aan minister van LNV!
Uwe Excellentie,
Op 29 mei 2019 sneuvelde de PAS-wetgeving, door uitspraak van de Raad van State. Hierdoor is Nederland in ernstige problemen gekomen, u zeer wel bekend.
Het is een feit dat de Nederlandse agrarische sector beschikt over stikstofruimte, en dit ruimte biedt om andere activiteiten weer vlot te trekken, mits dit verantwoord en in gedegen samenhang gebeurt.
Door de uitspraak van de RvS zijn tevens duizenden (naar schatting 6000) vergunningen ongeldig geworden. Het betreft hier vergunningen die onder de PAS-wetgeving volstonden met een melding of bedrijven zonder onherroepelijke NBW-vergunning. Al deze bedrijven, boeren- en andere bedrijven, zijn in één klap rechteloos geworden en rechtszaken tegen hen zijn aan de orde van de dag. Voor de volledigheid meld ik dat deze bedrijven volledig te goeder trouw gehandeld hebben, volgens de vigerende wetgeving.
De gevolgen van deze slepende situatie zijn u bekend. Jonge boeren hebben geen perspectief en kunnen het bedrijf niet van hun ouders overnemen. Ontwikkeling of verkoop is niet mogelijk, banken verlenen geen financiering, enzovoorts. Ze zijn vogelvrij.
U zegde herhaaldelijk toe dat deze problematiek onder verantwoordelijkheid van het kabinet valt. Ook premier Rutte heeft dit meermaals bevestigd. Recent is ook een begin van de oplossing geschetst door uw ambtenaren, echter is door ons aangetoond dat hiermee deze knelgevallen niet binnen acceptabele termijn opgelost zullen zijn. (5) Daarmee lijkt het een tweede toeslagenaffaire te worden, temeer omdat medio 2021 een kabinetswisseling zal plaatsvinden.
Agractie is, na het beëindigen van de gesprekken door het Landbouw Collectief, samen met andere partijen, vanaf juli 2020 intensief met uw ministerie in gesprek geweest over reducerende maatregelen, extern salderen en onder meer een effectief registratiesysteem. De expertise en inbreng van onze mensen hierin is van hoog niveau, zoals uw medewerkers u zullen bevestigen. Met de juiste snelheid en gepast budget is de landbouwsector in staat tot een forse reductie.
Wij zien het probleem waarin Nederland zich bevindt in dit opzicht en willen daar een bijdrage aan leveren. Momenteel ligt er wetgeving voor met daarin een wettelijke resultaatsverplichting van een reductie in stikstof depositie van 26% binnen tien jaren. Het is uw voornemen deze wet voor het kerstreces te bekrachtigen.
Wij verzoeken u dringend een aantal zaken als bijlage in de wet te laten opnemen zoals hieronder omschreven. Indien deze drie punten zullen worden gehonoreerd zullen wij ons voortvarend inzetten de beoogde reductie te realiseren en onze achterban hiertoe motiveren.
Wanneer het niet tot duidelijke afspraken hierover komt, zullen wij ons uiterlijk 15 januari 2021 terugtrekken uit alle gesprekken en trajecten rondom reducerende maatregelen en naar onze achterban een negatief advies uitgeven inzake de uitvoering van eventuele opgelegde maatregelen. U zult begrijpen dat de emoties onder boeren die hiermee gepaard gaan erg groot zijn.
De voorwaarden.
Naast deze voorwaarden zullen de afspraken rondom zachte maatregelen en harde maatregelen duidelijk worden uitgewerkt aan de hand van kostenefficiëntie, kostenneutraliteit en uitvoerbaarheid. Vergoedingen in het kader van ‘Groene Dienst’ is hierbij een effectieve denklijn naast de genoemde zaken in de leeswijzer.(0)
Graag gaan wij op korte termijn, met een sectordelegatie, met u in gesprek over genoemde drie voorwaarden. Wij vertrouwen erop dat u de urgentie van de genoemde zaken beseft en de gevoelens die hierover onder boeren leven. Alsmede de betrouwbaarheid van onze overheid en de erfenis die u als minister de agrarische sector laat.
Bijlagen:
Op 29 mei 2019 sneuvelde de PAS-wetgeving, door uitspraak van de Raad van State. Hierdoor is Nederland in ernstige problemen gekomen, u zeer wel bekend.
Het is een feit dat de Nederlandse agrarische sector beschikt over stikstofruimte, en dit ruimte biedt om andere activiteiten weer vlot te trekken, mits dit verantwoord en in gedegen samenhang gebeurt.
Door de uitspraak van de RvS zijn tevens duizenden (naar schatting 6000) vergunningen ongeldig geworden. Het betreft hier vergunningen die onder de PAS-wetgeving volstonden met een melding of bedrijven zonder onherroepelijke NBW-vergunning. Al deze bedrijven, boeren- en andere bedrijven, zijn in één klap rechteloos geworden en rechtszaken tegen hen zijn aan de orde van de dag. Voor de volledigheid meld ik dat deze bedrijven volledig te goeder trouw gehandeld hebben, volgens de vigerende wetgeving.
De gevolgen van deze slepende situatie zijn u bekend. Jonge boeren hebben geen perspectief en kunnen het bedrijf niet van hun ouders overnemen. Ontwikkeling of verkoop is niet mogelijk, banken verlenen geen financiering, enzovoorts. Ze zijn vogelvrij.
U zegde herhaaldelijk toe dat deze problematiek onder verantwoordelijkheid van het kabinet valt. Ook premier Rutte heeft dit meermaals bevestigd. Recent is ook een begin van de oplossing geschetst door uw ambtenaren, echter is door ons aangetoond dat hiermee deze knelgevallen niet binnen acceptabele termijn opgelost zullen zijn. (5) Daarmee lijkt het een tweede toeslagenaffaire te worden, temeer omdat medio 2021 een kabinetswisseling zal plaatsvinden.
Agractie is, na het beëindigen van de gesprekken door het Landbouw Collectief, samen met andere partijen, vanaf juli 2020 intensief met uw ministerie in gesprek geweest over reducerende maatregelen, extern salderen en onder meer een effectief registratiesysteem. De expertise en inbreng van onze mensen hierin is van hoog niveau, zoals uw medewerkers u zullen bevestigen. Met de juiste snelheid en gepast budget is de landbouwsector in staat tot een forse reductie.
Wij zien het probleem waarin Nederland zich bevindt in dit opzicht en willen daar een bijdrage aan leveren. Momenteel ligt er wetgeving voor met daarin een wettelijke resultaatsverplichting van een reductie in stikstof depositie van 26% binnen tien jaren. Het is uw voornemen deze wet voor het kerstreces te bekrachtigen.
Wij verzoeken u dringend een aantal zaken als bijlage in de wet te laten opnemen zoals hieronder omschreven. Indien deze drie punten zullen worden gehonoreerd zullen wij ons voortvarend inzetten de beoogde reductie te realiseren en onze achterban hiertoe motiveren.
Wanneer het niet tot duidelijke afspraken hierover komt, zullen wij ons uiterlijk 15 januari 2021 terugtrekken uit alle gesprekken en trajecten rondom reducerende maatregelen en naar onze achterban een negatief advies uitgeven inzake de uitvoering van eventuele opgelegde maatregelen. U zult begrijpen dat de emoties onder boeren die hiermee gepaard gaan erg groot zijn.
De voorwaarden.
- Alle knelgevallen uiterlijk 30-06-2022 opgelost (1)
- Effectieve en sluitende uniforme registratie (2a/2b)
- Landelijk uniform beleid (middels afspraken Rijk/IPO) m.b.t. extern salderen met heldere ‘Rode Knop’ afspraken en permanente evenredige invloed agrarische sector hierop. (3)
Naast deze voorwaarden zullen de afspraken rondom zachte maatregelen en harde maatregelen duidelijk worden uitgewerkt aan de hand van kostenefficiëntie, kostenneutraliteit en uitvoerbaarheid. Vergoedingen in het kader van ‘Groene Dienst’ is hierbij een effectieve denklijn naast de genoemde zaken in de leeswijzer.(0)
Graag gaan wij op korte termijn, met een sectordelegatie, met u in gesprek over genoemde drie voorwaarden. Wij vertrouwen erop dat u de urgentie van de genoemde zaken beseft en de gevoelens die hierover onder boeren leven. Alsmede de betrouwbaarheid van onze overheid en de erfenis die u als minister de agrarische sector laat.
Bijlagen: