Informatiebericht stikstof (2/2021)
01/02/2021Informatiebericht stikstof 13 maart 2021
13/03/2021Informatiebericht Stikstofwet 2021!
Stikstofwet controversieel
2 weken geleden riepen wij politieke partijen op de omstreden stikstofwet controversieel te verklaren danwel niet te steunen. Dit vanwege de desastreuze verhoging van de doelstelling (24% extra tussen 2030-2035) en het zeer gebrekkige fundament van de wet. We hadden hierbij intensief contact met de politiek en een aantal partijen gaven hieraan gehoor.
Helaas is de wet afgelopen week niet controversieel verklaard en blijven een aantal partijen waaronder VVD, CDA en CU en LTO de wet steunen. Over de wet zal waarschijnlijk eind februari of in maart worden gestemd in de Eerste Kamer.
Controversieel verklaring geeft meer onzekerheid voor PAS melders?
LTO en CDA doen onder meer HIER voorkomen alsof PAS melders meer onzekerheid zouden krijgen als de wet niet doorgaat. Pertinente onzin! Het budget om de PAS melders te legaliseren is al in DEZE Kamerbrief op 24 april 2020 gereserveerd in de structurele aanpak stikstof, en de uitvoering na het aannemen van deze Kamerbrief in werking getreden. De route en duur van de legalisering is door LNV in oktober jl. gepresenteerd aan de belangenbehartigers, namelijk legalisatie vanaf medio 2021, vervolg in 2022 en 2023, met beschikbaar komende stikstofruimte vanuit opkoopregelingen waaronder sanering varkenshouderij. Dit traject is reeds in gang gezet, de 1e tranche van de opkoopregeling loopt, en dit heeft dus niets met de stikstofwet uit te staan.
Is dit voldoende voor PAS melders?
Nee! Op 30 november jl. stuurden wij daarom DEZE brief aan de minister met daarin de eis dat alle knelgevallen uiterlijk 30 juni 2022 moeten zijn opgelost, omdat ergens 2023/2024 véél te lang duurt en bovendien uiterst onzeker is of het met de beschikbaar komende ruimte gaat lukken alle bedrijven te legaliseren. De minister heeft in de wet slechts vastgehouden aan de eigen route, en bovendien extra ruimte genomen door 3 jaren te stellen ná het in werking treden van het legalisatieprogramma. Het is voorlopig onduidelijk wanneer dit legalisatieprogramma zal starten. PAS melders schieten dus niets op met de wet, het is een sigaar uit eigen doos!
Waarom dan deze wet?
Om af te kunnen dwingen, het ligt immers wettelijk vast dat de gestelde stikstofreductie doelen worden gehaald! Het tussendoel van 2025, het doel van 26% reductie in 2030, en het doel van 24% extra reductie in 2035. Tel daarbij op de ruimte die nodig is om te legaliseren, een drempelwaarde in de bouw, en om ontwikkeling in de agrarische sector en andere sectoren mogelijk te maken, en je kunt op je klompen aanvoelen dat vooral de boeren als de zwakste schakel aan de beurt zullen zijn de komende 15 jaar!
Wat doet Agractie?
Afgelopen weken hebben wij de balans opgemaakt nadat duidelijk is wat in de wet staat en wat we nog als ‘doekjes voor het bloeden’ hebben bereikt door moties en amendementen. Wij hebben daaruit conclusies getrokken en zullen dit maandag publiceren.
Klik hier voor meer informatie
2 weken geleden riepen wij politieke partijen op de omstreden stikstofwet controversieel te verklaren danwel niet te steunen. Dit vanwege de desastreuze verhoging van de doelstelling (24% extra tussen 2030-2035) en het zeer gebrekkige fundament van de wet. We hadden hierbij intensief contact met de politiek en een aantal partijen gaven hieraan gehoor.
Helaas is de wet afgelopen week niet controversieel verklaard en blijven een aantal partijen waaronder VVD, CDA en CU en LTO de wet steunen. Over de wet zal waarschijnlijk eind februari of in maart worden gestemd in de Eerste Kamer.
Controversieel verklaring geeft meer onzekerheid voor PAS melders?
LTO en CDA doen onder meer HIER voorkomen alsof PAS melders meer onzekerheid zouden krijgen als de wet niet doorgaat. Pertinente onzin! Het budget om de PAS melders te legaliseren is al in DEZE Kamerbrief op 24 april 2020 gereserveerd in de structurele aanpak stikstof, en de uitvoering na het aannemen van deze Kamerbrief in werking getreden. De route en duur van de legalisering is door LNV in oktober jl. gepresenteerd aan de belangenbehartigers, namelijk legalisatie vanaf medio 2021, vervolg in 2022 en 2023, met beschikbaar komende stikstofruimte vanuit opkoopregelingen waaronder sanering varkenshouderij. Dit traject is reeds in gang gezet, de 1e tranche van de opkoopregeling loopt, en dit heeft dus niets met de stikstofwet uit te staan.
Is dit voldoende voor PAS melders?
Nee! Op 30 november jl. stuurden wij daarom DEZE brief aan de minister met daarin de eis dat alle knelgevallen uiterlijk 30 juni 2022 moeten zijn opgelost, omdat ergens 2023/2024 véél te lang duurt en bovendien uiterst onzeker is of het met de beschikbaar komende ruimte gaat lukken alle bedrijven te legaliseren. De minister heeft in de wet slechts vastgehouden aan de eigen route, en bovendien extra ruimte genomen door 3 jaren te stellen ná het in werking treden van het legalisatieprogramma. Het is voorlopig onduidelijk wanneer dit legalisatieprogramma zal starten. PAS melders schieten dus niets op met de wet, het is een sigaar uit eigen doos!
Waarom dan deze wet?
Om af te kunnen dwingen, het ligt immers wettelijk vast dat de gestelde stikstofreductie doelen worden gehaald! Het tussendoel van 2025, het doel van 26% reductie in 2030, en het doel van 24% extra reductie in 2035. Tel daarbij op de ruimte die nodig is om te legaliseren, een drempelwaarde in de bouw, en om ontwikkeling in de agrarische sector en andere sectoren mogelijk te maken, en je kunt op je klompen aanvoelen dat vooral de boeren als de zwakste schakel aan de beurt zullen zijn de komende 15 jaar!
Wat doet Agractie?
Afgelopen weken hebben wij de balans opgemaakt nadat duidelijk is wat in de wet staat en wat we nog als ‘doekjes voor het bloeden’ hebben bereikt door moties en amendementen. Wij hebben daaruit conclusies getrokken en zullen dit maandag publiceren.
Klik hier voor meer informatie