Informatiebericht stikstof 30 januari 2021
01/02/2021Informatiebericht – Friese boeren maak bezwaar aan!
15/03/2021Stikstofpuinhoop wordt groter!
Koehandel in Brabant
Nadat de provincie Brabant vorig jaar over de schreef ging door lukraak boerderijen op te kopen in andere provincies, gaat ze nu opnieuw buiten haar boekje. Volgens DIT bericht van de provincie Brabant wil ze stikstofruimte van een door de provincie opgekochte boerderij verkopen aan de hoogste bieder. Dit terwijl ook in de provincie Brabant talloze ‘PAS melders’ en knelgevallen wachten op legalisatie met stikstofruimte die onder meer uit vrijvallende ruimte moet komen! Waarom kiest de provincie Brabant voor ‘zakkenvullen’ in plaats van eerst de door de overheid gecreëerde puinhoop uit het verleden op te lossen? Wij roepen de landelijke overheid en LNV met klem op hier tegen op te treden!
Intern en extern salderen op losse schroeven
Ontwikkeling van veehouderijbedrijven was, na de uitspraak van de Raad van State dat de stikstofemissie in geen enkel geval mag toenemen, in veel gevallen nog mogelijk door intern te salderen. Dat betekent dat door emissie reducerende maatregelen te treffen op het bedrijf, bijvoorbeeld door een andere huisvesting met een lagere emissie, de gereduceerde ruimte benut mag worden voor ontwikkeling van het bedrijf met beperkte groei. Op 11 maart ’21 vond DEZE uitspraak plaats van de rechtbank Noord Nederland, waarmee de ontwikkeling van agrarische en andere bedrijven nóg verder op slot wordt gezet, door emissie beperkende maatregelen uit de RAV lijst ondeugdelijk en in feite ongeschikt te verklaren. Dit vanwege enkele rapporten die de aangetoonde emissiereductie betwisten. Johan Vollenbroek heeft hiermee, als staatsvijand van iedere economische en agrarische ontwikkeling, Nederland verder op slot gezet en in de problemen gebracht. Johan, de wereld stopt niet bij de Nederlandse grens en we leven niet meer in 1950. Wie met gezond realisme naar Nederland kijkt moet erkennen dat in het Nederland van 2021 compromissen gesloten zullen moeten worden. Wij roepen de partijen, die na de verkiezingen volgende week een nieuw kabinet gaan formeren, op realistische compromissen te sluiten die recht doen aan alle belangen en Nederland niet langer in de wurggreep houden van ogenschijnlijk tegengestelde belangen en niet realistische doelen!
Stikstofwet aangenomen in de Eerste Kamer
Afgelopen week werd de stikstofwet met desastreuze niet haalbare doelstellingen aangenomen in de Eerste Kamer, met steun van een aantal partijen die zich ‘Landbouwgezind’ noemen en deels gesteund door boeren belangenbehartigers. Een van de middelen om de in de wet beoogde reductie te behalen zijn emissie reducerende technieken, zoals deze zijn aangewezen in de RAV lijst. Nu de rechter dit heeft afgeschoten, vragen wij ons af hoe de wet überhaupt kan worden uitgevoerd en het bereiken van de doelen kan worden aangetoond. Dit buiten het feit dat het doel, 50% reductie voor 2035, onhaalbaar is. Wij pleiten voor een pas op de plaats en grondige herziening van de onderbouwing van deze wet, waaronder de Kritische Depositie Waarden, rekenmodel Aerius, de hoeveelheid en locatie van ‘stikstofgevoelige’ hectares en haalbaarheidsonderzoek voor toepassing van het Europese rekenmodel Lotos-Euros en Emep in Nederland. Laat het volgende Kabinet deze handschoen voortvarend oppakken en deze nieuwe #toeslagenaffaire niet verder laten ontsporen!
Nadat de provincie Brabant vorig jaar over de schreef ging door lukraak boerderijen op te kopen in andere provincies, gaat ze nu opnieuw buiten haar boekje. Volgens DIT bericht van de provincie Brabant wil ze stikstofruimte van een door de provincie opgekochte boerderij verkopen aan de hoogste bieder. Dit terwijl ook in de provincie Brabant talloze ‘PAS melders’ en knelgevallen wachten op legalisatie met stikstofruimte die onder meer uit vrijvallende ruimte moet komen! Waarom kiest de provincie Brabant voor ‘zakkenvullen’ in plaats van eerst de door de overheid gecreëerde puinhoop uit het verleden op te lossen? Wij roepen de landelijke overheid en LNV met klem op hier tegen op te treden!
Intern en extern salderen op losse schroeven
Ontwikkeling van veehouderijbedrijven was, na de uitspraak van de Raad van State dat de stikstofemissie in geen enkel geval mag toenemen, in veel gevallen nog mogelijk door intern te salderen. Dat betekent dat door emissie reducerende maatregelen te treffen op het bedrijf, bijvoorbeeld door een andere huisvesting met een lagere emissie, de gereduceerde ruimte benut mag worden voor ontwikkeling van het bedrijf met beperkte groei. Op 11 maart ’21 vond DEZE uitspraak plaats van de rechtbank Noord Nederland, waarmee de ontwikkeling van agrarische en andere bedrijven nóg verder op slot wordt gezet, door emissie beperkende maatregelen uit de RAV lijst ondeugdelijk en in feite ongeschikt te verklaren. Dit vanwege enkele rapporten die de aangetoonde emissiereductie betwisten. Johan Vollenbroek heeft hiermee, als staatsvijand van iedere economische en agrarische ontwikkeling, Nederland verder op slot gezet en in de problemen gebracht. Johan, de wereld stopt niet bij de Nederlandse grens en we leven niet meer in 1950. Wie met gezond realisme naar Nederland kijkt moet erkennen dat in het Nederland van 2021 compromissen gesloten zullen moeten worden. Wij roepen de partijen, die na de verkiezingen volgende week een nieuw kabinet gaan formeren, op realistische compromissen te sluiten die recht doen aan alle belangen en Nederland niet langer in de wurggreep houden van ogenschijnlijk tegengestelde belangen en niet realistische doelen!
Stikstofwet aangenomen in de Eerste Kamer
Afgelopen week werd de stikstofwet met desastreuze niet haalbare doelstellingen aangenomen in de Eerste Kamer, met steun van een aantal partijen die zich ‘Landbouwgezind’ noemen en deels gesteund door boeren belangenbehartigers. Een van de middelen om de in de wet beoogde reductie te behalen zijn emissie reducerende technieken, zoals deze zijn aangewezen in de RAV lijst. Nu de rechter dit heeft afgeschoten, vragen wij ons af hoe de wet überhaupt kan worden uitgevoerd en het bereiken van de doelen kan worden aangetoond. Dit buiten het feit dat het doel, 50% reductie voor 2035, onhaalbaar is. Wij pleiten voor een pas op de plaats en grondige herziening van de onderbouwing van deze wet, waaronder de Kritische Depositie Waarden, rekenmodel Aerius, de hoeveelheid en locatie van ‘stikstofgevoelige’ hectares en haalbaarheidsonderzoek voor toepassing van het Europese rekenmodel Lotos-Euros en Emep in Nederland. Laat het volgende Kabinet deze handschoen voortvarend oppakken en deze nieuwe #toeslagenaffaire niet verder laten ontsporen!